Status 9. juni 2026:
I dag fik SAGA i Hal 16 i Helsingør besøg af tre bådebyggere fra Vikingeskibsmuseet. De var kommet den lange vej for at færdiggøre SAGA.
Hun skulle have sit nye ror monteret på plads – Det nye ror er en tro kopi af det oprindelige gamle ror.



Det var Martin (med hat) og Magnus der monterede SAGAs ror.
Magnus, der er lærling, har lavet roret hjemme på Vikingeskibsmuseet.

Ved samme lejlighed skulle bådebygger Nikolaj Gøthche montere de sidste metaldele på SAGA – beslag på stævnen og en nygalvaniseret løjgang. Løjgangen er en metalstang som styrer bommen med storsejlet.
Nikolaj er herefter færdig med sit arbejde med at restaurere SAGA – det har taget lang tid – men Nikolaj og vi fra bestyrelsen er godt tilfredse med arbejdet – tak Nikolaj !

SAGAs nuværende bådebygger Claus Bruun (th), der nu er i gang med at male og færdiggøre hende, fik sig ved samme lejlighed en snak med Nikolaj (tv) omkring malerarbejde udførelse.
Malerarbejdet:
Følgende er tidligere bestemt med baggrund i, at SAGA skal fremstå mest autentisk:
Læs på denne nyhedsside om tidligere beslutninger for farvevalget…
Hvornår ser vi så SAGA i Hornbæk ?
Et forsigtigt bud på hendes hjemkomst til Hornbæk Havn kunne være medio august denne sommer…
MEN… er man i Helsingør på det gamle værft, i nærheden af værftets Madmarked, kan man besøge SAGA i dagtimerne. Hal 16 ligger lige ved siden af.














































