Kategorier
Nyheder SAGA-Roskilde

Hal 16 – nyt ror

Status 9. juni 2026:

I dag fik SAGA i Hal 16 i Helsingør besøg af tre bådebyggere fra Vikingeskibsmuseet. De var kommet den lange vej for at færdiggøre SAGA.
Hun skulle have sit nye ror monteret på plads – Det nye ror er en tro kopi af det oprindelige gamle ror.

Det var Martin (med hat) og Magnus der monterede SAGAs ror.
Magnus, der er lærling, har lavet roret hjemme på Vikingeskibsmuseet.

Ved samme lejlighed skulle bådebygger Nikolaj Gøthche montere de sidste metaldele på SAGA – beslag på stævnen og en nygalvaniseret løjgang. Løjgangen er en metalstang som styrer bommen med storsejlet.
Nikolaj er herefter færdig med sit arbejde med at restaurere SAGA – det har taget lang tid – men Nikolaj og vi fra bestyrelsen er godt tilfredse med arbejdet – tak Nikolaj !

SAGAs nuværende bådebygger Claus Bruun (th), der nu er i gang med at male og færdiggøre hende, fik sig ved samme lejlighed en snak med Nikolaj (tv) omkring malerarbejde udførelse.

Malerarbejdet:
Følgende er tidligere bestemt med baggrund i, at SAGA skal fremstå mest autentisk:

Indvendig skal hun tjæres .
Udvendig skal hun males sort fra køl til fribord og fra fribord til og med essingen skal hun males kromoxydgrøn – (vogn-portgrøn)

Læs på denne nyhedsside om tidligere beslutninger for farvevalget…

Hvornår ser vi så SAGA i Hornbæk ?

Et forsigtigt bud på hendes hjemkomst til Hornbæk Havn kunne være medio august denne sommer…

Kategorier
SAGA-Roskilde

SAGA i Pinsen 2026

SAGA er nu i Hal 16 “det maritime værksted” i Helsingør. Vi har på vegne af vores sponsorer bag restaureringen af SAGA i Roskilde og nu hendes klargøring og maling i Helsingør – valgt at fortælle lidt om SAGA restaurering under Træskibs Festivalen…

Hvis Du har fulgte SAGA i Roskilde via denne side eller er blevet henvist via en QR-kode på planchen, som vi har hængt op på stævnen af SAGA i Hal 16 i f m Træskibs Festivalen i Pinsen 2026 – kan Du nedenfor læse og se foto fra hele historien om SAGAs restaurering på Gøthches Bådebygge i Roskilde.

God fornøjelse – SAGAs bestyrelse

Kategorier
Nyheder SAGA-Roskilde

SAGA ind i 2026

I november 2025 meddelte Bådebygger Nikolaj Gøthche at han stoppede i begyndelsen af 2026 med eget bådebyggeri, og at han ville afvikle dette senest 1. februar 2026.

Han forventede, at han ville blive færdig med renoveringen af SAGA til den tid !

Han blev imidlertid ikke helt færdig med renoveringen, så SAGA blev flyttet til Vikingeskibsmuseets lagerplads i Himmelev, så han kunne gøre hende færdig der.

Det var allerede aftalt i oktober 2025, at SAGA-Lauget måtte finde økonomi til at får SAGA malet og tjæret. Restaureringen var blevet mere omfangsrig end først antaget, og Nikolaj Gøthches kunne derfor ikke påtage sig denne opgave inden for det oprindelige tilbud !

Roret var også mere medtaget end forventet, så der måtte laves et nyt ror – bl.a. efter nogle opmålninger på THORA i Gilleje.
Det blev Vikingeskibsmuseet som påtog sig opgaven. Nikolaj og han far skibsarkitekt Morten Gøthches lavede tegningerne.

I efteråret 2025 lagde Nikolaj og Morten Gøthches op til, at SAGA oprindelig var (kunne være) malet mørkegrøn over vandlinjen – kromoxydgrøn, og da beviserne var overvældende accepterede SAGAs bestyrelse dette fakta.

Vi har fundet denne grønne farve på malerier fra den tid. Maleri af jolle ved Hellebæk/Aalsgaarde malet i 1874 p. t. ukendt kunstner.

SAGA-Lauget måtte derfor i gang med at søge nye fonde, samt en ny bådebygger, der ville påtage sig malerarbejdet og den sidste klargøring af SAGA.

Det lykkedes efterfølgende at skaffe fondsmidler i Nordea Fonden, samt en ekstra garanti i Skibsbevaringsfoden.

Valget faldt på bådebygger Claus Bruun, Helsingør, og da SAGA er medlem af Hal 16 – det maritime værksted – blev det aftalt, at det sidste arbejde skulle foregå der.

Bådebygger Claus Bruun ser her for første gang den restaurerede SAGA ved ankomsten til Hal 16 i Helsingør.

Det var et større arbejde med sikker opklodsningen på beddingsvognen og efterfølgende at flytte SAGA ind på sin plads i Hal 16 – men det gik….

Bådebygger Claus Bruun er nu i gang med at male SAGA:
Sort lindolie under vandlinjen og Kromoxydgrøn over vandlinjen.
Hun bliver tjæret indvendig.
Bestyrelsen opfrisker mast, bovspryd og sprydstage med klar lindolie.

SAGA vil være synlig i HAL 16 under Træ Skibs Festivallen i Pinsen 2026.

Vi forventer nu at SAGA bliver klar og vender tilbage til Hornbæk Havn i løbet af sommeren 2026.

Jens Peter Pihl
Formand
20. maj 2026

Kategorier
Nyheder SAGA-Roskilde

Status 29. november 2025

Efter bestyrelsens besøg i oktober har Nikolaj Gøthche leveret denne status:

Status
Saga har fået monteret de sidste oplinger. En ny langrem er monteret, og den gamle langrem er genmonteret. Essingen og stævnbåndet bliver færdigmonteret i dag.Herefter mangler vi:
• Plattessing
• Fenderliste
• Åretolle
• Montering af fangbjælke
• Reparation af bundbrædder
• Kalfatring af hele klædningen
• Galvanisering og montering af beslag
• Evt. produktion og tilpasning af ror til agterstævn

Jeg har fået lov til at forlænge mit lejemål til slut februar, men teltet skal være pakket ned ved udgangen af januar.
Tidsplanen ser dermed således ud:

  • Inden nytår: alle faste dele skal være monteret
  • Januar: båden kalfatres, og nyt ror skal evt. laves og monteres
  • Slut januar: Saga afhentes

Vedrørende roret
Det har ved nærmere gennemgang desværre ikke været muligt at reparere roret. Det har tidligere været repareret flere gange, og stuvboltene er så rustsprængte (jern udvider sig, når det ruster), at træet omkring dem er ødelagt. Jeg er heller ikke sikker på, at beslagene kan reddes.

Det bliver derfor nødvendigt at fremstille et nyt ror samt nye beslag.
Saga har et hugget ror, som også ses på flere andre Øresundsbåde. Det skal fremstilles af et 3” (ca. 75 mm) stykke krumtræ, hvor hovedet er 3”, som derefter hugges ned til 1” (ca. 25 mm).

Jeg har tidligere lavet et sådant ror og har et lagret stykke egnet krumtræ. Morten vil gerne bistå med en rekonstruktionstegning baseret på tegningen til Thora, og jeg har en smed, som tidligere har lavet beslag til et tilsvarende projekt (på den bevaringsværdige Øresundsbåd Aksel).

Der søges nu midler til et nyt ror via lokale sponsorer i Hornbæk

Vedrørende maling af Saga
Det er positivt, at lauget ønsker, at Saga skal males. På mødet blev vi enige om, at fribordet skal males i en grøn farve passende til bådens tidsperiode, og at der skal anvendes linoliemaling udvendigt.

Jeg kan dog ikke nå malingen nu, da temperaturen er for lav til arbejde med linoliemaling. Selv med opvarmning af teltet vil der mangle UV-lys til at sikre korrekt hærdning.

Opgaver i forbindelse med maling:
• Overføre og ridse den gamle vandlinje på de nye bord
• Fjerne al gammel maling med varmepistol og skraber
• Prime bunden med jernmønje
• Prime fribord og alle klinknaglehoveder med jernmønje
• Prime/grunde fribord, essing, ror, beslag m.m.
• Påføre flere tynde lag linoliemaling
• Smøre inderside og løsdele med tjære-/linolieblanding
• Male bunden med sort bundmaling

Der arbejdes nu på at få SAGA til Helsingør Hall 16, hvort malerarbejdet kan foregå i løbet af foråret, med henblik på at få hende tilbage i Hornbæk havn til forsommeren !

29. nov . 25 – Nikolaj Gøchche og Jens Peter Pihl

Kategorier
Nyheder SAGA-Roskilde

SAGA i Roskilde nyt oktober 2025


SAGA er stadig på bådebyggeri i Roskilde, og der har været mange bump på vejen, siden hun for 2 år siden ankom der. Vores bådebygger Nikolaj G. har haft sygdom i familien, fået leveret ”dårligt” egetræ som har ført til længere erstatningssag.

Foto er fra Gøthchers Bådebyggeri i Roskilde – det er SAGA som ses i baggrunden inde i bådeværftet !

Restaureringen af SAGA har også været mere omfattende en først antaget – hun har fået skiftet næsten 60% af sine gamle bor – lærkebor som hun fik i en restaurering i 1980’erne i f. m. sit 100-års jubilæum. Hun har fået ny køl og nye for- og agterstævne og herunder er bjørnen og stævnknæet også udskiftet. Vi er nu næsten klar til at give SAGA den sidste finish – tjære og male hende.

Det sidste har optaget bestyrelsen meget, for hvordan så SAGA egentlig ud i 1884, da hun blev søsat fra Stranden i Hornbæk. Vores bådebygger Nikolaj G. og hans far skibsarkitekt Morten G. har brugt ekstra tid på at finde oplysninger om SAGA, bl.a. i Skibshallerne i Gilleleje, hvor SAGAs søsterskib Thora ligger

Bådebygger Nikolaj Gøthche og hans far skibsarkitekt Morten Gøthcher viser båden frem – hvor der er fundet grøn malerrest under essingen !

I Gilleleje har man mange oplysninger omkring Thora herunder også farvevalget. Disse oplysninger er mundet ud i, at SAGA oprindelig har været malet grøn (vogngrøn) – en farve som går igen på flere malerier fra midt i 1800’erne.

Maleri Wilhelm Peder Karl Kyhn ( Dansk 1819 – 1903) – Hellebæk Strand 1878 SAGA 2026 – “Vogngrøn” og sort bund !

Bestyrelsen har derfor valgt, at følge eksperternes ønske for at gøre SAGA så autentisk som muligt. Hun tjæres indenbors og males mørkegrøn med lindoliemaling og afsluttes med en sort bundmaling under vandlinjen.

Vi forventer nu efter vores sidste besøg og efter aftale med bådebygger Nikolaj G, at SAGA kan være tilbage i Hornbæk til foråret 2026.

jpp/nov-25

Kategorier
Nyheder SAGA-Roskilde

SAGA i Roskilde – nyt juni 2025

Siden januar er der sket flere ting omkring hende. Der er sket fremskridt i restaureringen, men der også været pauser, hvor vores bådebygger har måtte påtage sig andre projekter.

Restureringen af SAGA er derfor ikke kommet så langt, som vi i bestyrelsen havde håbet.

Vi må derfor endnu en gang udsætte hendes hjemkomst til Hornbæk Havn til efteråret 2025

Efterfølgende foto er optaget af bådebygger Nikolaj G. og viser hendes status ultimo juni 2025:

SAGAs bund er udskiftet med nye egebord. Bådebyggerne arbejder sig stille og roligt opad !

Bådebygger Nikolaj G. og han far Morten G. gennemgår hver enkel reparation for at finde ud af den oprindelig teknik bag SAGAs bygning på bådebyggeriet på Peter Olsensvej i Hornbæk helt tilbage i 1880’rne

Der kommer senere et lille “skrift” omkring dette ! Bestyrelsen glæder sig til at gennemgå og mangfoldiggøre dette senere !

Efterfølgende Galleri viser detaljer:

Foto: Nikolaj G. juni 2025

Kategorier
Nyheder SAGA-Roskilde

SAGA i Roskilde – nyt januar 2025

Restaureringen af SAGA har været sat i stå de sidste 3 måneder pga sygdom hos vores bådebygger.

Nu er arbejdet igen startet op, og vi forventer, at hun kommer tilbage færdigrestaureret til sommer i august.

Bådebygger Nikolaj Gøthcher har sendt disse foto af SAGA:

SAGA FÅR HER SKIFTET SINE DÅRLIGE LÆRKEBORD MED NYE HÅNDHUGGEDE EGEBORD – KØL OG BEGGE STÆVNE ER SKIFTET TIDLIGERE I FORLØBET !

NÆRBILLEDER AF DE FORSKELLIGE ARBEJDER OG METODER SOM UDFØRES PÅ SAGA

Bestyrelsen arbejder på at arrangere en tur for medlemmer af Lauget til Roskilde i marts 25 –
der kommer et udspil senere.

6-2-2025/jpp

Kategorier
Nyheder SAGA-Roskilde

Hvordan går det med SAGA i Roskilde ?

SAGA er stadig i Roskilde på Gøthchers Bådebyggeri. I foråret blev det konstateret, at hun skulle have udskiftet flere bord end oprindelig planlagt. Disse egetræsbord blev efterfølgende kløvet, tilhugget og forarbejdet til SAGA.

Det videre arbejde med SAGA blev imidlertid stoppet p.g.a langtidssygdom af vores bådebygger. Dette har forsinket restaureringen af SAGA, men nu i efteråret er restaureringsarbejdet så småt gået igang igen.

Udskiftningen af flere – ca dobbelt så mange – egebord har fordyret restaureringsprojektet og SAGA Lauget har henover eftersommeren fået et tillægslån fra Skibsbevaringsfonden til denne ekstra udgift.

Vi forventer, at SAGA er tilbage i Hornbæk Havn til forsommeren 2025 !

SAGA delvist skildt ad – foto fra besøg i Roskilde april 24

Kategorier
Nyheder SAGA-Roskilde

Bestyrelsen har været i Roskilde 3. april

Så sker der igen noget omkring SAGA – hun får i øjeblikket kløvet og tilhugget nye bord af egetræ på Vikingeskibsmuseet.

Bestyrelsen besøgte først Gøthches Bådebyggeri, som ligger ved Dyrskuepladsen tæt på Køgevej. Her fik bestyrelsen en snak med bådebygger Nikolaj og han far Morten, der er tidligere har været skibsarkitekt på Søfartsmuseet i Helsingør.

De to er i gang med at gennemgå SAGA som den unikke og eneste tilbageværende Øresundsbåd, der stadig kan sejles – hun har, som tidligere omtalt, en søsterbåd Thora, der befinder sig på Skibsmuseet i Gilleleje. Begge Øresundsbåde er stort set identiske, og begge er bygget i Hornbæk i 1880-erne – måske endog på samme bådebyggeri.

Samtidig med restaureringen af SAGA og tilbageførelsen til hendes oprindelige bygning, vil Nikolaj og Morten skrive en større artikel omkring Øresundsbådenstypen, da denne ikke beskrevet endnu.

Under gennemgangen af SAGA, og den nu påbegyndte restaurering, har man fundet mange flotte detaljer, men også mange ikke originale bl. a. flere lærkebord i hendes styrbord agter side. Dette har medført, at i stedet for 50 m nye egetræsbord, skal der nu bruges 100 m. SAGA er oprindelig bygget af egetræ.

Se efterfølgende foto fra besøget på Gøthches Bådebyggeri – klik på foto og se dem større…

Roskilde 3. april 24 - Gøthches Bådebyggeri
Bestyrelsen står ved værkstedet - den store egebjælke skal snart tilskæres som SAGAs nye køl.
« of 7 »

På Vikingeskibsmuseets “Museumsø” ved Roskilde Havn bliver disse egebord nu kløvet og tilhugget af en stor egstamme fra Valøskovene på Stevns.
De to lærlinge – Oscar fra museet og Ockar fra Gøthches Bådebyggeri – flækker og tilhugger SAGAs nye egebord. Det foregår alt sammen med kopier af gamle redskaber – kiler – forskellige bil (økser), stemmejern og høvle.
Senere skal de næsten færdig egebrædder tilskæres og monteres på SAGA, på hendes oprindelige og originale klinkbygning.

Se efterfølgende foto fra “Museumsøen” ved Vikingeskibsmuseet – klik på foto og se dem større…

Roskilde 3. april Vikingeskibsmuseet
Museumsøen ved Roskilde Havn
« of 16 »

Kategorier
Nyheder SAGA-Roskilde

SAGA i Roskilde – egetræet kløves !

Kopi af opslag på FB fra Vikingemuseet i Roskilde 15. marts-24:

Det er en tradition, at bådebyggerne giver deres bedste bud på, hvor de mener, at stammen flækker, når de store stammer kløves. Og den tradition holdt de to lærlinge fra henholdsvis Vikingeskibsmuseets Bådeværft og Gøthches Bådebyggeri i hævd.

I dag samarbejdede de to værfter om at kløve en 150 år gammel egetræsstamme fra Vallø Stift Skove ved Køge.

Egetømmeret skal bruges til restaurering af en snart 140 år gammel Øresundsbåd fra Hornbæk. Båden er en såkaldt ’sildebåd’ fra 1884, som Bådelauget SAGA Hornbæk har fået midler fra Skibsbevaringsfonden til at restaurere.

Bådebyggerlærlingene hedder det samme. Oskar og Oscar – den ene med c og den anden med et k.

For enden af egetræsstammen satte de to lærlinge henholdsvis et C (Oscar fra Vikingeskibsmuseet) og et K (Oskar fra Gøthches Bådebyggeri) ud for hver deres blyantsmarkering. Og det var meget tæt, men Vikingeskibsmuseets lærling var dog et par millimeter tættere på at gætte præcis, hvor stammen ville flække.

”Når vi laver de her projekter for Skibsbevaringsfonden, så synes jeg, det er vigtigt at få den rigtige faglighed ind over restaureringen. Vi kunne nok godt selv kløve en stamme ud, men det er Vikingeskibsmuseets ekspertise,” fortæller Nikolaj Gøthche, der er bådebygger og leder af Gøthches Bådebyggeri. På deres Facebook side kan man følge med i den løbende restaurering af skibet.

De næste par dage kan gæster på Vikingeskibsmuseet følge bådebyggernes arbejde med at grovhugge egetømmeret, inden det fragtes til Gøthches Bådebyggeri.

Vikingeskibsmuseet bådeværft tager gerne opgaver ind fra private og organisationer, som har brug for at bygge eller restaurere skibe og både. Nogle gange bygger vi derfor hele skibe, mens vi også – som i dette tilfælde -tilbyder museets håndværksmæssige ekspertise ud i de traditionelle skibsbyggemetoder.